Tuesday, September 1, 2009

APA TU RON97,95,92..JGAN PNDAI SBUT JE.MARI BACA





APA TU RON??????

DISEBABKAN ISU MINYAK KEMBALI MENYINARI RUANG LEGAR PIKIRAN KITA MARI KITE AMIK IMPUT INI..

Apakah yang dimaksudkan dengan RON sebenarnya???
RON merupakan ringkasan dari RESEARCH OCTANE NUMBER. Octane number ini ialah ketahanan minyak tersebut sebelum ia meletup atau dengan kata lain dinyalakan.

RON97 bermakna minyak ini lebih tinggi ketahanannya berbanding dengan RON95 atau RON92.RON yang tinggi dicipta untuk mengelakan berlakunya nyalaan pramatang dan pada asalnya diciptakan untuk kereta yang berkuasa tinggi seperti kereta-kereta lumba dan sport.
Jadi, tidak bermakna menggunakan RON95 tidak bagus untuk kereta anda. Anda boleh periksa balik minimum RON yang diperlukan untuk kereta anda.

Anda boleh cek sama ada model kereta anda sesuai atau tidak dengan RON95 dalam jadual INI.Jadual nie dikaji untuk pemilik kereta shaja le.kalau naik moto tu tengok untuk info sudahla.....ZOOOoooM.

2 comments:

fatima said...

x phm ...

Azarul said...

oowhh ron95 skunk 1.80 seliter.xbermakna ia murah xelok untuk kenderaan kite.ujikanji mnunjukakan ia sesuai untuk kereta dinegara kita..so lihat le table tu..yang kuning tu ron95.jika kenderaan anda sesuai dgn mnyak tu.knppe perlu byr lebih.pk pk kan laaa..